czwartek, 28 grudzień 2017 14:19

Superkompensacja glikogenu, czyli ładowanie węglowodanami

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

  

           Superkompensacja glikogenu, czyli popularne ładowanie węglowodanami, to wszelkie działania mające za zadanie zmaksymalizować poziom glikogenu w mięśniach przed dużym wysiłkiem. Jednym ze sposobów, powszechnie stosowanym jest minimalizowanie poziomu glikogenu w organizmie tydzień przed startem, a w ostatnich trzech dniach odbudowanie go w maksymalnej dawce.

            Znalazłem jednak w internecie badania australijskich naukowców, którzy oparli swoje wyniki o testy na grupie kolarzy i triathlonistów i według których wystarczy tylko jeden dzień ładowania węglowodanami przed startem w zawodach. Grupa ta trenowała średnio 11 godzin tygodniowo. Po pewnym czasie  wprowadzono trzy dniową dietę bogatą w węglowodany. W tym czasie zawodnicy przyjmowali dziennie 10 g węglowodanów na każdy kilogram masy ciała. Codzienny pomiar zawartości glikogenu w mięśniach wykazał, że po pierwszym dniu ilość glikogenu w mięśniach wzrosła o 90%, natomiast w kolejnych dniach nie stwierdzono już istotnych zmian. W podsumowaniu badań napisano, że do osiągnięcia maksymalnej zawartości glikogenu w mięśniach wystarczą 24 godziny ładowania węglowodanami i nie potrzeba wcześniejszego „zerowania” glikogenu. Wydaje się więc, że wystarczy dzień przed zawodami przyjmować dawkę 10 gram na kilogram masy ciała, żeby osiągnąć maksymalny poziom glikogenu. 

         Metoda ładowania węglowodanów wykorzystywana jest też w sportach sylwetkowych trochę w innym celu, a mianowicie do poprawy wyglądu mięśni przed występem na scenie. Chodzi tutaj o to, że wypełniając glikogenem mięśnie stają się one "pełniejsze" i "twardsze". 

 

 

Czytany 1803 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 30 grudzień 2019 21:42

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.