wtorek, 18 październik 2016 14:54

Dieta tłuszczowa - więcej szkody niż korzyści

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(1 głos)

      Dieta tłuszczowa inaczej zwana dietą ketogeniczną (ketogenną) stała się obecnie dość popularną i modną dietą redukcyjną. Dieta ta zakłada bardzo duże spożycie tłuszczów, umiarkowane białka i bardzo niskie spożycie węglowodanów (poniżej 50g dziennie). Powoduję ona wyczerpanie się zapasów glikogenu, który jest głównym źródłem energii dla pracujących mięśni a także paliwem dla naszego mózgu. W efekcie niskiego poziomu glukozy organizm poszukuję alternatywnego źródła energii i przestawia się na pozyskiwanie go z tłuszczu, który rozkłada na tak zwane ketony.

      Dieta ketogeniczna może w niektórych zastosowaniach ma pozytywne strony jednak niestety więcej jest tych negatywnych. Mimo, że może być pomocna w leczeniu niektórych schorzeń, w tym opornej nadwagi, cukrzycy typu 2 czy epilepsji, nie jest to idealny sposób żywienia i powinien być wykorzystywany właśnie tylko w tych szczególnych sytuacjach. Choć nawet tu stosowanie tej diety przez bardzo długi okres, może stanowić zagrożenie dla naszego zdrowia.

 

       Przede wszystkim podwyższony poziom ketonów prowadzi do kwasicy ketonowej, która między innymi powoduje gwałtowny spadek poziomu insuliny. Insulina pomaga nam w utrzymaniu równowagi płynów w organizmie, a jej spadek powoduje wydalanie wody i sodu wraz z moczem, co w konsekwencji prowadzi do tak zwanego „wysuszenia organizmu”. Opróżnienie glikogenu z mięśni również zwiększa ucieczkę wody z organizmu, więc stosujący dietę ketogeniczną już po kilku dniach tracą kilka kilogramów wagi i stąd pewnie bierze się legenda o jej niesamowitej skuteczności w spalaniu tkanki tłuszczowej. Niestety duża utrata wagi w początkowej fazie odbywa się kosztem wody i sodu.

       Zbyt mała ilość węglowodanów przy większej podaży białek stwarza też ryzyko powstawania się w nerkach kamieni. To ryzyko jest większe, gdy spożywasz napoje zawierające szczawiany, czyli tak, bardzo popularną i często lubianą przez wszystkich herbatę. Ponadto rośnie ryzyko wystąpienia niskiego ciśnienia, podagry, senności oraz wzrostu cholesterolu. Zapomnij o zaimponowaniu komuś intelektem, ponieważ niskie spożycie węglowodanów ma negatywny wpływ na procesy myślowe.

      Obecne zainteresowanie dietami nisko-węglowodanowymi, które przez niektórych zostały okrzyknięte rewolucyjnymi nie są ani nowe ani nowatorskie. Jest to trend, który od około 30 lat powraca, co jakiś czas pod różnymi nazwami. Pozostawiając wszystkie naukowe rozważania na temat tej diety prawdą pozostaje fakt, że tłuszcz zostaje spalony jedynie przy mniejszej kaloryczności posiłków. Osoby tracący coś więcej niż wodę na dietach ketogenicznych dokonują tego jedynie poprzez redukcję ilości spożywanych kalorii, a następnie przez spalanie podczas ćwiczeń. Tak, więc nie ma w tej diecie nic rewolucyjnego a stosując ją można tylko narazić się niepotrzebnie na problemy zdrowotne. 

Czytany 937 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 26 październik 2017 09:23

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.