ODŻYWIANIE

  

           Superkompensacja glikogenu, czyli popularne ładowanie węglowodanami, to wszelkie działania mające za zadanie zmaksymalizować poziom glikogenu w mięśniach przed dużym wysiłkiem. Jednym ze sposobów, powszechnie stosowanym jest minimalizowanie poziomu glikogenu w organizmie tydzień przed startem, a w ostatnich trzech dniach odbudowanie go w maksymalnej dawce.

wtorek, 18 październik 2016 14:54

Dieta tłuszczowa - więcej szkody niż korzyści

Napisane przez

      Dieta tłuszczowa inaczej zwana dietą ketogeniczną (ketogenną) stała się obecnie dość popularną i modną dietą redukcyjną. Dieta ta zakłada bardzo duże spożycie tłuszczów, umiarkowane białka i bardzo niskie spożycie węglowodanów (poniżej 50g dziennie). Powoduję ona wyczerpanie się zapasów glikogenu, który jest głównym źródłem energii dla pracujących mięśni a także paliwem dla naszego mózgu. W efekcie niskiego poziomu glukozy organizm poszukuję alternatywnego źródła energii i przestawia się na pozyskiwanie go z tłuszczu, który rozkłada na tak zwane ketony.

      Dieta ketogeniczna może w niektórych zastosowaniach ma pozytywne strony jednak niestety więcej jest tych negatywnych. Mimo, że może być pomocna w leczeniu niektórych schorzeń, w tym opornej nadwagi, cukrzycy typu 2 czy epilepsji, nie jest to idealny sposób żywienia i powinien być wykorzystywany właśnie tylko w tych szczególnych sytuacjach. Choć nawet tu stosowanie tej diety przez bardzo długi okres, może stanowić zagrożenie dla naszego zdrowia.

wtorek, 04 październik 2016 07:58

Dieta ABC dla kobiet

 

      Ogólne założenie diety ABC jest takie ze tak manipulujemy ilością kalorii żeby organizm nie był w stanie się przyzwyczaić do jednego stałego poziomu kalorii i nie ulegał przez to stagnacji.

Jest to tylko przykładowa dieta dla kobiety ważącej około 60-65 kg i oczywiście można ją modyfikować i dostosowywać do swoich upodobań kulinarnych. Dzienne średnie spożycie kalorii, które wynosi 1350, z czego:

a)     35% kalorii powinno pochodzić z białek, co daje 115 gram ( 1 gram białka ma 4 kalorie)

b)     50% kalorii będzie pochodzić z węglowodanów, tj. 180 gram ( 1 gram węglowodanów to 4 kalorie)

c)     15% kalorii to tłuszcze, czyli 21 gram ( 1 gram tłuszczu 9 kalorii)

środa, 28 wrzesień 2016 12:53

Cholesterol twoim sprzymierzeńcem

Napisane przez

     Jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie to jest on Twoim największym sprzymierzeńcem. Pomimo ogólnie panującej złej reputacji cholesterolu, o której często słyszymy w telewizji lub czytamy w prasie ma on wiele korzystnych działań na nasz organizm zwłaszcza, jeśli chodzi o wydolność fizyczną. Faktem jest natomiast, że gdy mamy go zbyt dużo we krwi to rzeczywiście może stać się to niebezpieczne dla naszego zdrowia.

 

               „Okno anaboliczne” to jedno z najważniejszych odkryć naukowych w dziedzinie odżywiania potreningowego i regeneracji organizmu. Rzecz, ogólnie ujmując, aby nasz organizm odpowiednio się regenerował należy w najbardziej odpowiednim momencie, czyli zaraz po treningu dostarczyć mu składników odżywczych, dzięki którym powstaną w organizmie korzystne warunki do zainicjowania procesów anabolicznych, które spowodują zwiększenia syntezy białka, większe magazynowanie azotu, zwiększonego wydzielania hormonu wzrostu i IGF-1 a czego następstwem jest powiększanie objętości komórek mięśniowych...